reklama

3 generácie žien o mužoch svojej doby

Akurát nedávno som sedela s mamou a babinou v kuchyni a pili sme kávu, keď v tom zrazu sa z rádia ozvala štatistika rozvodovosti v hlavných mestách Európy a padlo aj to naše. Babine zaškrípali zuby a mama len vymrdzila .....

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

...... ústa nespokojne zhora nadol. Ja som bola ticho lebo ich poznám a vedela som, že reklamou v rádiu téma nie je uzavretá. Babka spustila sama od seba s verbou jej vlastnou a tónom tak výrazným, že každý by spoznal, že téma ju mrzí, bolí a dotýka sa jej vzhľadom aj na konkrétne situácie v okolí a aj v našej rodine.

Babina (1942) hovorila o tom aké to kedysi bolo, ako sa riešili problémy, že bolo viac lásky a že rodiny si spolu viac spievali a trávili spolu viac času. Že sa vždy mohla na deda spoľahnúť a že mu bola vždy oporou stoj čo stoj. Hovorila o situáciách keď sa pred kostolom hádali s inými ženami a ako muži vždy mali posledné slovo a odviedli si potom každý svoju ženu domov. S láskou a rešpektom. Hovorila, že dnes mladí nemajú hodnoty a ani vzory lebo nemajú mať v kom a ani po kom. Hovorila o súdržnosti rodiny, o tom, že deti boli síce prvoradé no nikdy nezhadzovala pozíciu deda (ako otca) v rodine. Ba priam naopak, on bol ten čo vždy dostal prvý tanier s jedlom. On bol ten čo vždy rozhodol alebo mal posledné slovo a práve on bol ten, ktorý nekričal ale ak už, tak to znamenalo aj konečné rozhodnutie. Hovorila o tom ako ho nechcela púšťať do krčmy, ale aj o tom ako mu vždy na druhý deň niesla polievku a zároveň nadávala za posledné poldecko – no vždy s láskou. Vždy vedela, že sa dedo vráti a že si vždy všetko „vyvyprávajú“ hoc vraj aj u nich niekedy pri hádke padala omietka a lietali hrnce.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ukončila to ráznym „Nebude to se svetom dobré. Byť dvaja znamená veľa, najmä na starobu a vždy je to o dvoch. “

Len som počúvala a ticho som závidela istotu, ktorú majú dodnes jeden v druhom. Závidela som im – no len v tom najlepšom všetky tie spoločné roky, noci, zážitky. Celú ten spoločný život, že to spolu takto zvládli. Páči sa mi keď babi rozpráva o tom ako čo kedysi fungovalo. Čo si tak najviac všímam je, že ženy nebojovali o to byť rovnocenné s mužmi a nerobili scény keď museli ísť variť pre celú rodinu hneď ako sa vrátili z role alebo neskôr aj z práce.

Do toho vstúpila moja mama (1965) s tým, že sa podvádzalo aj za babkinho „režimu“ a že boli tiež hádky a aj rozvody ale že veľmi zriedkavé. Mama vravela o mužoch, ktorí nemajú väzby na ženy a jediné ženy, ktorú sú ich prioritami sú ich mamy. Hovorila o nesamostatnosti mužov a vraj v akomkoľvek probléme utekajú za mamou a žene nedovolia byť ženou. Hovorila o tom, že dnes sa ženy omnoho viac obetujú na úkor seba. Mama vinila dobu, cestovanie a tým pádom aj príležitosti na uhnutie si zo vzťahu. Bola som ticho lebo ja tvrdím, že dobu robia ľudia ale tam to ostáva začarovaný kruh. Mamina tiež povedala vraj muži nie sú vybúrení z mládí a tak si dnes kompenzujú v 50tke nedostatok žien v ich živote 20tkami. Vraj v 22 sa všetci zobrali a potom inej ženy nebolo a to ich deprimuje. Sama som nevedela, že existuje inštitút vybúrenosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem kde sa to vo mne vzalo ale potom som otvorila ústa ja (1991). Povedala som, že viem, že množstvo mladých ľudí berie vzťahy na ľahkú váhu a že vidím, že im je jedno či niekomu ublížia. Že množstvo mladých ľudí je stratených a len tak skúša či náhodou nejaký vzťah vyjde alebo nevyjde. Že si myslím, že dnešná generácia je trošku sebecká lebo ak sa nám naozaj niečo nepáči tak sa postavíme a odkráčame. Že nepoznáme hodnoty vzťahov a nechceme veľakrát za vzťah bojovať lebo väčšina našich rodičov je rozvedených a tak reku na čo ?! Nechcem to však zvaľovať na nich. Mám v okolí veľa mužov, ktorí ublížili a nechcú si to priznať, poznám mužov, ktorým bolo veľmi ublížené a priznajú si to. No aj ich postoje po rozchode sa líšia. „Viac žiadnej z Vás nebudem veriť.“... „Už si budem len užívať.“ ....... „Zabudnem na ňu pri inej.“ 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja sa s tým nestotožňujem. Neviem prečo by ďalší človek mal byť len náhrada a neviem ani prečo by sa nemalo veriť absolútne ďalšej osobe iba preto , že tá pred tým povedzme.. sklamala a možno za to ani nestála.

Sama nie som ešte mama ale mne sa tiež akosi nepozdávajú dámske a pánske jazdy do chorvátska alebo akcie typu „musím si oddýchnuť od detí “ ale to je ešte asi moja naivná predstava, že ak sa rozhodnem raz pre deti tak s nimi budem furt.

Celú generáciu by som však ešte asi ale úplne nezatracovala. Minulý týždeň som sa bavila s kamarátom - mužom, ktorý povedal, že by pre ženu urobil čokoľvek a že ak by mal rodinu tak by urobil všetko pre to aby bola funkčná. A ešte lepšie. Včera som hovorila s kamarátkou, ktorá vraj všetky bremená a bôle z minulých vzťahov nechá v minulosti a do ďalšieho vzťahu a muža investuje už len to dobré a čisté. Nie je to najlepšie ale niekde sa začať musí. Tak hádam to s nami nebude až také zlé.

Renáta Bedová

Renáta Bedová

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Príležitostný idealista, ktorý píše o všetkom aj o ničom. Nemám žiadne životné motto a učím sa pokore. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu